Bruk, aktivering og innlogging

Lurer du på hvordan du bruker Strim, eller hvordan aktivering av strømmetjenester og pålogging fungerer? Her finner du svar på det meste.

Bruk

  • Hvordan bruker jeg egentlig Strim?

    Vi har samlet TV-kanaler og strømmetjenester i en TV-pakke, for å gjøre TV-hverdagen litt enklere. Mye ser du direkte i Strim-appen, for eksempel direkte TV, TV-arkiv og innhold fra SkyShowtime og Nordisk Film+.

    Vi er også avhengig av det vi kaller for app-hopping. Det betyr at du bruker appen vår til å finne det du vil se, men selve avspillingen skjer ved at du "hopper" over i en annen app, for eksempel Max sin app. Dette skjer helt automatisk altså, du trenger ikke gjøre noe annet enn å trykke på play. Det gjelder deg som har TV 2 Play, Max og Viaplay inkludert, i tillegg til NRK.

    Første gangen du skal "hoppe" over i annen app må du laste ned appen på enheten din først, logge deg inn, i tillegg til å ha aktivert strømmetjenesten fra Min konto. Etter det, skal ting mer eller mindre gå av seg selv. Hurra!

  • Hvor mange kan se Strim samtidig?

    I selve Strim-appen er det to stykker som kan se innhold samtidig. Det gjelder alt av innhold som spiller av i Strim sin egen app. Det vil si at to stykker kan se innhold fra direkte-TV, TV-arkiv, innhold fra SkyShowtime eller Nordisk Film+ samtidig.

    I tillegg har vi innhold du må over til en annen app for å se, og hvor mange som kan se samtidig her varierer. Det gjelder Max, Viaplay og TV 2 Play. Disse er inkludert i TV-pakkene Strim Mye og Strim Mest, med eller uten sport.

    • I Max sin app kan to stykker se innhold samtidig med abonnementet Max Basis med reklame og Max Standard. Med Max Premium kan fire stykker se samtidig.
    • I TV 2 Play sin app har man én avspilling av gangen.
    • I Viaplay sin app kan to stykker se innhold samtidig, bortsett fra sportssendinger, da er det begrenset til én enhet/skjerm per sending.

    Profiler har vi ikke, er dere flere som skal se Strim må dere dele samme bruker for å logge inn.

    Hvilken TV-pakke du har og hva som er inkludert finner du på Min konto.

  • Bruk i utlandet og offline innhold

    Kan jeg se Strim i utlandet?

    Yes, vi kan bli med på tur. Strim fungerer så lenge du befinner deg innenfor EU/EØS. Men, du må være bosatt i Norge og ha et norsk bankkort for å bli kunde. Det samme gjelder for Max, Viaplay og TV 2 Play om du har det i TV-pakken din.

    Offline innhold

    Skal du et sted uten internett? Du kan laste ned innhold fra Max, TV 2 Play og Viaplay i appene deres og se offline. Kos deg!

    Merk: For TV 2 Play er det noen unntak. Har du de minste TV-pakkene våre Strim Litt og Strim Mye, har du ikke tilgang til dette. Du må også ha tilleggene Max Standard eller Max Premium for å kunne laste ned innhold fra Max-appen.

  • Endre undertekst og språk

    Når du spiller av et program kan du enkelt endre eller slå av og på undertekst og lyd. Ikonet for endring av undertekst/lyd finner du når en avspilling er i gang. På Apple TV er det et eget lyd-ikon for å gjøre endringer på lyd.

  • Min liste

    Hvor finner jeg Min liste?

    Min liste finner du på forsiden i strim.no eller i appene. For at Min liste skal bli synlig på forsiden, må du først ha valgt noe å legge til i Min liste. Dette gjør du ved å gå inn på et program/film/serie og deretter klikke på knappen "Legg til i Min liste".

    Hvordan legger jeg til noe i Min liste?

    1. Finn din favoritt
    2. Klikk deg inn på programmet, filmen eller serien
    3. Velg knappen "Legg til i Min liste"
    4. Gå til forsiden. Her vil du finne Min liste og oversikt over hva du har lagt til

    Hvordan fjerner jeg noe fra Min liste?

    1. Klikk deg inn på programmet, filmen eller serien du har lagt til Min liste
    2. Velg knappen "Fjern fra Min liste"
    3. Innholdet er nå slettet fra Min liste
  • Lyd og bilde

    Lydkvalitet

    Lyden for video fra Max, Viaplay og Nordisk Film+ er Dolby Surround (Dolby Digital 5.1 i 320 kbps). Lyd for video fra SkyShowtime og TV-kanalene er i 2.0 stereo 196 kbps. Har du Max Premium leveres tjenesten med Dolby Atmos-lyd (der tilgjengelig). Vi leverer lyden i samme kvalitet som vi mottar den fra innholdsleverandør.

    Bitrate, bildefrekvens og oppløsning

    Generelt sender vi innhold i HD-kvalitet.

    Innhold fra Max, Nordisk Film+, SkyShowtime og Disney (VOD-innhold) har bitrate på 6400 og oppløsning på 1920x1080. Viaplay og TV 2 Play har samme oppløsning, men bitrate henholdsvis 5900 og 6000kbps. Lineære kanaler og arkivinnhold har bitrate 5000 og oppløsning på 1280x720. Videokodek er H.264. Vi leverer bilde i samme kvalitet som vi mottar den fra innholdsleverandør.

    Bildefrekvens (frames per second): 50 fps på live og følger kilden som vanligvis er 25 fps på vod-innhold.

  • Begrense databruk og anbefalt internetthastighet

    Begrense databruk

    I appene kan du begrense databruk når du spiller av via mobilnettet. Det er to innstillinger (Av / På). Når du spiller av innhold med begrenset databruk “på”, vil forbruket ligge på ca 265 MB per time. Ved begrenset databruk "av" vil datatrafikken ligge på ca 837 MB per time. Datatrafikk via WIFI ved 1080p vil ligge på 3125 MB per time.

    Trykk på tannhjul-ikonet (⚙) når du spiller av et program for å slå av eller på "begrenset databruk"

    Internetthastighet

    Minimum internetthastighet for å spille av innhold med Strim er 3-4 Mbps, men for et godt og stabilt bilde anbefaler vi minst 8 mbps. Dersom flere strømmer samtidig må man ha det samme antall mbps per strøm.

  • Ofte stilte spørsmål om bruk

    Lurer du på noe om noen av strømmetjenestene våre? Her kan du lese mer om hvordan du bruker dem.

    Ofte stilte spørsmål om TV 2 Play

    Ofte stilte spørsmål om Viaplay

    Ofte stilte spørsmål om Max

    Ofte stilte spørsmål om SkyShowtime

  • Det fungerer ikke som det skal

    Så kjedelig å høre! Hvis du ikke finner svaret på hjelpesidene våre, så kan du snakke med chatboten vår. Den kan hjelpe til med mye. Du finner den nede til høyre på denne siden. Skulle du ikke få hjelpen du trenger, er det bare å spørre etter et menneske.

Aktivering

  • Aktivering av TV 2 Play

    Første gang du skal se noe fra TV 2 Play må du aktivere tilgangen. Det gjør du heldigvis bare én gang, etterpå er det bare å fråtse i filmer og serier.

    Du aktiverer fra "strømmetjenester" på Min konto. Under aktiveringen oppretter du en egen bruker til TV 2 Play med e-post og passord. Har du konto fra før, se neste punkt.

    Når du har aktivert tilgangen må du logge inn i TV 2 Play med e-posten og passordet du lagde deg tidligere. Etterpå er det bare å finne det du vil se i Strim-appen, og vi tar deg sømløst over til TV 2 Play for å spille av innholdet.

    Har du problemer med aktivering? Spør chatboten vår, den hjelper deg. Du finner den nede til høyre på denne siden.

    Jeg har TV 2 Play fra før

    Før du kan se TV 2 Play via Strim må du stoppe abonnementet du har hos TV 2 Play fra tidligere. Det gjør du på din konto hos TV 2 Play eller så kan du kontakte TV 2 Play kundeservice.

    Når perioden du allerede har betalt for er over, kan du aktivere tilgang til TV 2 Play via Strim. Ikke før. Du tar med historikken din over til oss, så lenge du bruker samme e-postadresse som du gjorde hos TV 2 Play.

  • Aktivering av Max

    Første gang du skal se noe fra Max må du aktivere tilgangen. Det gjør du heldigvis bare én gang, etterpå er det bare å fråtse i filmer og serier.

    Du aktiverer fra "strømmetjenester" på Min konto. Under aktiveringen oppretter du en egen bruker til Max med e-post og passord. Har du konto fra før, se neste punkt. Vi anbefaler deg å aktivere tilgangen til abonnementet via Strim, ikke Max sin egen app eller nettside.

    Når du har aktivert tilgangen må du logge inn i Max med e-posten og passordet du lagde deg tidligere. Du logger deg inn som en helt vanlig kunde, du skal ikke velge "registrer eller logg inn via leverandør". Etterpå er det bare å finne det du vil se i Strim-appen, og vi tar deg sømløst over i Max for å spille av innholdet.

    Jeg har Max fra før

    Det er dumt å betale for mye. Har du Max inkludert hos Strim er det lurt å si opp abonnement ditt hos Max for å unngå å betale dobbelt.

    Merk: har du en Max-konto opprettet i utlandet vil du ikke kunne aktivere denne mot Strim.

  • Aktivering av Viaplay

    Første gang du skal se noe fra Viaplay må du aktivere tilgangen. Det gjør du heldigvis bare én gang, etterpå er det bare å fråtse i filmer og serier.

    Du aktiverer fra "strømmetjenester" på Min konto. Under aktiveringen oppretter du en egen bruker til Viaplay med e-post og passord. Har du konto fra før, se neste punkt.

    Vi anbefaler deg å aktivere tilgangen til abonnementet via Strim, ikke på Viaplay sin egen app eller nettside.

    Når du har aktivert tilgangen må du logge inn i Viaplay med e-posten og passordet du lagde deg tidligere. Du logger deg inn som en helt vanlig kunde, du skal ikke velge "registrer eller logg inn via leverandør". Etterpå er det bare å finne det du vil se i Strim-appen, og vi tar deg sømløst over til Viaplay for å spille av innholdet.

    Jeg har Viaplay fra før

    Det er dumt å betale for mye. Har du Viaplay fra før er det lurt å stoppe abonnementet før du aktiverer det på nytt fra Strim. Historikken din følger med over til oss, så lenge du bruker samme e-postadresse som du gjorde hos Viaplay.

Innlogging

  • Innlogging i Strim-appen

    For å logge inn i Strim-appen bruker du samme brukernavn og passord som da du kjøpte Strim og opprettet en konto.

    Når du logger inn i Strim-appen fra en smart TV, Android boks eller Apple TV kan du bli spurt om å legge inn en aktiverings-/innloggingskode. For å legge inn koden kan du enten scanne QR-koden med mobilkameraet, eller gå til https://sts.strim.no/device. For å kunne logge inn på denne måten må du først ha logget inn på strim.no, på den enheten du skal bruke til å legge inn koden.

  • Innlogging TV 2 Play

    Første gang du skal logge inn må du først ha aktivert tilgangen til TV 2 Play. Les mer om hvordan du gjør dette under "Aktivering". Har du allerede aktivert tilgangen logger du inn på TV 2 Play med samme e-post og passord du opprettet når du aktiverte TV 2 Play.

    Fungerer det ikke?
    Velg "glemt passord" på innloggingssiden hos TV 2 Play og skriv inn e-posten du brukte for å aktivere tilgangen. Da får du tilsendt en e-post hvor du kan opprette ett nytt passord. Husk å sjekke søppelpost-mappen. Kommer ikke e-posten, ta kontakt med kundeservice for videre hjelp.

  • Innlogging Max

    Før du skal logge inn må du først ha aktivert tilgangen til Max. Les mer om hvordan du gjør dette under "Aktivering". Har du allerede aktivert, logger du inn på Max sine flater som en vanlig kunde. Ikke velg "registrer eller logg inn via leverandør". For å logge inn bruker du samme brukernavn og passord du la inn når du aktiverte tilgangen.

    Fungerer det ikke?
    Velg "glemt passord" på innloggingssiden hos Max og skriv inn e-posten du brukte for å aktivere tilgangen. Da får du tilsendt en e-post hvor du kan opprette ett nytt passord. Husk å sjekke søppelpost-mappen. Kommer ikke e-posten, ta kontakt med kundeservice for videre hjelp.

  • Innlogging Viaplay

    Første gang du skal logge inn må du først ha aktivert tilgangen til Viaplay. Les mer om hvordan du gjør dette under "Aktivering" Har du allerede aktivert tilgangen logger du inn på Viaplay med samme e-post og passord du opprettet når du aktiverte Viaplay.

    Gjelder det engangskode på Smart-TV, Apple TV eller Android TV, gå til viaplay.no/activate og skrive inn koden du ser på skjermen.

    Fungerer det ikke?
    Velg «glemt passord» på innloggingssiden hos Viaplay og skriv inn e-posten du brukte for å aktivere tilgangen. Da får du tilsendt en e-post hvor du kan opprette ett nytt passord. Husk å sjekke søppelpost-mappen. Kommer ikke e-posten, ta kontakt med kundeservice for videre hjelp.